contact Menu

Het roer om

Interim teamleider bij een grote financiële dienstverlener

Nieuwe werkwijze, nieuwe rollen, nieuwe mensen, een bulk aan content en ook nog een lockdown? Onze contentorganisator mocht helpen bij een mooie transformatie in het Lifetime-team van een grote financiële dienstverlener uit Amsterdam.

Het probleem

Bij deze grote financiële dienstverlener startten de teams van Lifetime begin oktober 2020 met een nieuwe manier van samenwerken: het Regievoerdersmodel. Ze zochten een interim teamleider (Regievoerder) om samen met de teams de nieuwe werkwijze op te zetten en eigen te maken.

Onze oplossing

Een regievoerder hebben we wel in huis! Onze sr. consultant in contentorganisatie heeft al heel wat strepen op haar mouw. Bij verschillende organisaties hielp ze teams op een nieuwe, efficiëntere manier samen te werken. Tijd om haar gestreepte mouwen op te stropen!

Onze uitvoering

Voor 3 maanden was onze Sr. Consultant de interim regievoerder van twee teams binnen het Lifetime-cluster. Ze werkte aan het nieuwe model in een speelveld met verschillende stakeholders. Het is altijd lastig voor een team om om te schakelen en op een nieuwe manier te gaan werken. Daarnaast waren er nog een paar uitdagingen:

  • Het nieuwe organisatiemodel en de nieuwe werkwijze werden nog aangepast tijdens de invoer
  • Er was een grote bulk aan content die in het laatste kwartaal van dat jaar nog in kaart moest worden gebracht en moest worden gemaakt
  • De teams waren nieuw, met nieuwe rollen, verantwoordelijkheden en taken voor alle teamleden
  • In de nieuwe teams zaten weer veel nieuwe mensen, die vaak ook nog nieuw waren in het vakgebied
  • De huidige contentprocessen waren onduidelijk en inefficiënt
  • En last but not least: de corona-lockdown en het thuiswerken

De nieuwe werkwijze invoeren

Om te beginnen voerde de regievoerder het nieuwe organisatiemodel en de nieuwe werkwijze in. Ze had een coachende rol voor de teams, en gaf samen met de andere twee regievoerders en stakeholders invulling aan het organisatiemodel.

Contentwerkzaamheden in kaart brengen en optimaliseren

Tegelijkertijd bracht ze samen met een contentspecialist van Presenter alle contentwerkzaamheden in kaart. Daarvoor gingen ze in gesprek met de stakeholders. Ze prioriteerden en planden de werkzaamheden en wezen ze toe aan teamleden met behulp van Jiraborden. Zo werd al het contentwerk beter inzichtelijk voor de teamleden én voor alle stakeholders. Deze nieuwe manier om Jira te gebruiken was wennen voor het team, maar met wat coaching liep de nieuwe workflow als een trein. Ook voor nieuwsbrieven wist ze op deze manier stappen te zetten om het contentproces te optimaliseren.

Naast het werkproces, keek onze consultant ook naar het planningsproces. Volgens de nieuwe methode leverde ze een bijdrage aan de planning. Ook adviseerde ze over het optimaliseren van het proces.

Op weg helpen en overdragen

Tijdens de laatste weken werkte ze twee nieuwe teamleiders in en droeg ze alles aan hen over. Ze bracht de grootste uitdagingen in kaart en koppelde die terug aan de opdrachtgever én de nieuwe teamleiders zodat ze ook zonder haar nog verder konden optimaliseren.

* Deze opdrachtgever wil niet genoemd worden in klantcases van externe bureaus. De financiële dienstverlener heeft akkoord gegeven voor het publiceren van deze case op onze website. Wil je meer weten over deze case of hoe wij je helpen bij contentorganisatie? We vertellen je er graag meer over! Stuur ons een mail of bel ons.

Wat onze klanten zeggen

Lotte heeft de teams up and running gekregen en ten aanzien van werkprocessen verbeterslagen opgeleverd. Ze heeft ook de medewerkers inhoudelijk kunnen coachen en ondersteunen. Lotte is snel up to speed en voor mij als inhurend manager met overvolle agenda een hele prettige kracht om tijdelijk in dienst te hebben. Ik kan haar vertrouwen en ze ontzorgt echt.

Stephanie Taverne

Manager Marketing & Communicatie

Resultaten

  • Twee draaiende teams die werken volgens het nieuwe model
  • Contentwerkzaamheden die inzichtelijk zijn én uitgevoerd worden
  • De processen geoptimaliseerd
  • Twee nieuwe teamleiders die ingewerkt zijn en zelf verder kunnen optimaliseren
  • De grootste uitdagingen zijn in kaart gebracht om verder aan te werken

Precies wat ik nodig heb

Mooi. We komen je graag helpen. Of je nu tijdelijk een contentmanager nodig hebt, of al het managen van je content uit handen wilt geven.