contact Menu

Doe de Contentcheck

Aan alle details gedacht

Schrijven, schrappen, schaven. Je deed het allemaal. En nu is het tijd om je tekst met de wereld te delen. Maar als webredacteur weet je hoeveel er moet gebeuren voordat je op ‘Publiceren’ klikt. Heb je écht alles gecheckt? Met de Contentcheck is er maar één antwoord mogelijk: ja.

Download de Contentcheck

Als webredacteur ben je een manusje-van-alles. Je schrijft de teksten, denkt na over de vorm en plaatst het vaak ook nog zelf online. Dat maakt jouw werk natuurlijk zo leuk. Maar je moet wel aan veel dingen denken. Is de tekst voor iedereen begrijpelijk? Werken alle linkjes? Staan de juiste zoekwoorden op de pagina? We kunnen nog wel even door gaan, maar jij hebt het al druk genoeg. Maak je werk wat makkelijker met de Contentcheck.

Hoe gaat de Contentcheck jou helpen?

De Contentcheck is een overzichtelijke lijst van dingen waar je aan moet denken voordat je een tekst publiceert. Met deze checklist controleer je de inhoud, het uiterlijk en de techniek. Kun je elk punt afvinken? Dan weet je zeker dat je niks over het hoofd ziet. Je tekst is klaar om online te gaan. Jij meer rust aan je hoofd, de bezoeker een écht goede pagina. Win-win.

Check de inhoud

Dat wat je plaatst, moet in de eerste plaats natuurlijk kloppen. Denk niet alleen aan spelling en grammatica, maar bijvoorbeeld ook aan de structuur en zoekwoorden. Ook moeten de teksten netjes aansluiten bij de schrijfwijzer. Binnen dit onderdeel van de checklist vink je alles af dat te maken heeft met de inhoud van de teksten. Zo zorg je voor begrijpelijke, kloppende en herkenbare teksten voor jouw doelgroep.

Check het uiterlijk

De vorm van teksten is minstens zo belangrijk als de inhoud. Het oog wil ook wat. Passend beeld en een scanbare lay-out maken jouw tekst aantrekkelijk en behapbaar. Bezoekers willen snel dat vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dus voor korte alinea’s, opsommingen en genoeg witruimte.

Check onder de motorkap

Iedere monteur zal het je vertellen. Is alles onder de kap in orde, dan loopt jouw motor als een zonnetje. En dat geldt ook voor de techniek van jouw pagina. Schrijf een meta titel en description, en gebruik de juiste heading tags. H1 voor de kop, H2 en H3 voor de tussenkoppen. Zo snapt Google jouw pagina beter. Houd er verder rekening mee dat veel bezoekers een website bezoeken vanaf hun telefoon. Controleer daarom of de pagina er ook goed uitziet in mobiele weergave.

Vooruit, nog een aantal bonustips

Je bent er bijna. Maar we zijn nou eenmaal enthousiast over content. En een bonus, die is nooit weg.

Denk aan toegankelijkheid

Zet net dat stapje extra en zorg ervoor dat jouw pagina toegankelijk is voor álle bezoekers. Dus ook voor mensen met een (tijdelijke) beperking. Voor de overheid is dit zelfs verplicht. Je helpt hiermee niet alleen bezoekers met een beperking, maar maakt de website vaak ook gebruiksvriendelijker. Dit maakt jouw pagina toegankelijker:

  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Voeg een alt-tekst toe als je een afbeelding plaatst.
  • Zorg voor ondertiteling bij video’s.
  • Schrijf de inhoud uit onder je infographic.
  • Pdf’s zijn een no-go, maar als het echt niet anders kan… Zorg dan voor een duidelijke bestandsnaam.

Zorg voor een heldere call to action

De meeste bezoekers hebben een duidelijk doel door voor ogen. Zoals reserveren, downloaden of meer lezen. Een duidelijke call to action helpt ze te vinden waar ze naar zoeken. En om het doel te bereiken. Bezoeker blij, jij blij. Zorg daarom voor een heldere call to action. Schrijf niet: Klik hier. Maar: Download de checklist of Check je voordeel of Ja, ik wil erbij zijn. Het liefst in een knop.

Vergeet-mij-nietjes

Heb je de pagina geplaatst? Vergeet dan niet om er regelmatig op terug te blikken. Op basis van data kun je bepalen welke pagina’s goed presteren. Gebruik deze kennis voor het maken van nieuwe content of het optimaliseren van bestaande content. Wees ook niet bang om minder goed presterende pagina’s op te ruimen. Af en toe een bezem door de stoffige zolder kan geen kwaad.

Ik heb hulp nodig

Jij hebt hulp nodig bij content, wij bieden hulp bij content. Zoals webredacteuren, contentmanagers en communicatie-adviseurs. En nog meer experts. Samen kijken hoe je het best geholpen bent? Erik helpt je op weg.