contact Menu

niet denken maar doeboek alle antwoorden

voor oplossers en spiekers

Hersens gekraakt, antwoorden gevonden? Of ben je er gewoon helemaal klaar mee en wil je de oplossing? Haal rustig adem, je vindt het hier. En dat niet alleen. Je vindt hier ook de contenttips, de toelichting van onze specialisten en extra verdiepende content. Beetje lezen, beetje denken en daarna heel veel doen.

Dag 1: Kwisful Thinking

1. Kogelvis (eerste letter: k)
2. Granita (vierde letter: n)
3. Tim Walz (tweede letter: i)
4. Deftones (zesde letter: n)
5. Ikigai (vierde letter: g)

Contentip

Geef je plan geen K maar NING

Toelichting

“Tuurlijk wil jij effectieve content maken en delen. Dat begint bij een plan. Daarin zet je op een rij wat je contentdoelen zijn, wie je doelgroep is, welke kanalen je inzet en welke contenttypes je maakt. Daarmee ben je er nog niet. Want wie gaat de content maken en delen? Dat werk je uit in een planning. Want zonder planNING, blijft je plan op de planK liggen. Dus geef je plan ‘NING’ zodat je inzicht in je content krijgt en overzicht van je taken. Hoe je begint? Door het blog van onze vrienden van de Contentkalender te lezen, mét template voor je contentplanning.”
Silvija – communicatieadviseur

Lees het blog

Dag 2: Combineren kun je leren

1 + F + K: Stijl – Stijldansen, Stijltang, Stylist
2 + H + M: Taal – Talegio, Taal is zeg maar echt mijn ding, Talisman
3 + G + R: Toon – Toon Hermans, Tony’s, Toonladder
4 + I + L: Voice – The Voice of…, The Voice (bijnaam Frank Sinatra), Voice recorder
5 + D + P: Stem – Stemvork, Stemmen, Stempel
6 + A + Q: One – Onesie, One Drive, One Direction
7 + B + O: Woord – Word, Woordenboek, Die Antwoord
8 + C + N: Brand – Brand Bier, Brandweer, Brandnetel
9 + E + J: Page – Page (wc-rol), Google-oprichter Larry Page, Koninginnepage

Contentip

Maak een onepager

Toelichting

“We zijn gewend om onze (merk)taalafspraken vast te leggen in een schrijfwijzer, brandbook of merktaaldocument. Alles van punt tot komma uitgeschreven, letterlijk. Heel goed, maar niet heel overzichtelijk. Collega’s zien door alle woorden de kern niet meer. En jij maar hoofdschudden dat de afspraken niet worden nageleefd. Stop met schudden en stop die energie in het maken van een onepager: een a4 waarop je de belangrijkste schrijfafspraken zet. Regels waaraan iedereen zich moet houden, of de fouten die echt niet meer gemaakt mogen worden. Druk ze op duurzaam en dik papier en zorg dat ze overal zijn. Naast computers, boven bedden, in je collega’s face. Op de onepager zet je een link, QR-code of andere verwijzing naar je schrijfwijzer, zodat gemotiveerde collega’s ook de andere afspraken weten te vinden.”
Rick – senior copywriter

Wil je weten hoe je alle collega’s aan de merktaal krijgt? In het gratis webinar ‘Van mweh-taal naar merktaal’ legt Rick uit hoe je dat doet.

 

Kijk het webinar

Dag 3: Zoekwoordzoeker

Coördinaten 1e letter: 12 + 17 =29 (S)
Coördinaten 5e letter: 8 + 13 =21 (T)
Coördinaten 3e letter: 10 + 15 =25 (O)
Coördinaten laatste letter: 4 + 9 =14 (P)

Contentip

STOP!

…met – op de automatische piloot – boilerplates, branding en symbolen toe te voegen aan je metatitels (title tag).

Toelichting

“De title tag (vaak paginatitel of metatitel genoemd) is typisch zoiets waarbij ‘inside out’ denken op de loer ligt. Veel sites gebruiken voor de meeste pagina’s de structuur ‘Paginatitel – Sitetitel’ of ‘Paginatitel | Merknaam’. En dat was prima. Maar al een tijdje niet meer. Google is niet dol op spammy onderdelen als merknamen, cijfers en symbolen en herschrijft doodleuk jouw content. Wat nu? Match de title tag van je pagina zoveel met de inhoud en denk goed na over een passende titel. Experimenteer, maar pak in ieder geval het stuur weer over van de automatische piloot.”
Reinder – SEO-consultant

Lees ook de

Uitleg van Google


En nog meer
:
Why Google Rewrites Your Titles and How to Stop It‘ – Zippy.com
Why Does Google Change My Webpage Title in the Search Results? (And What To Do About It)‘ Bruceclay.com

Dag 4: UX on the beach

(klikken voor groter)

Mormeltje 1, 3, 5, 6, 8 en 10 waren gisteren te vinden op het strand. De rest hield niet zo van zand tussen de tenen en bleven thuis. Daarmee krijg je ‘1TE ST >GE EN TE ST’, oftewel…

Contentip

Eén test is beter dan geen test

Toelichting

“Test je pagina. Altijd. Tussendoor of aan het einde. Met één test filter je al snel de fouten eruit waar je je misschien op blind staart. Of waarvan je dacht dat het heel logisch was, maar waar leken van jouw vakgebied eigenlijk niets van leken (ha!) te snappen. Meer testen? Goed idee! Zo kom je er écht achter hoe de gebruiker zich beweegt door jouw website. Dat hoeven er trouwens maar vijf te zijn om genoeg feedback te krijgen (Bron: Nielsen Norman Group). Bij meer respondenten ga je herhaling zien in de feedback. Zonde van de tijd die je beter kan besteden aan het optimaliseren van je website.”
Lizzie en Charlie – contentspecialisten

Meer info vind je in dit artikel van de Nielsen Norman Group:

 

How Many Test Users in a Usability Study?

Dag 5: Niet denken maar sudoku

En de Kodu:

En daarmee krijg je…

Contentip

Niet denken maar doen

Toelichting

“Bij strategie denk je al snel aan schaken. En bij schaken denk je aan iemand die heel erg zit te denken. Diepe frons. Kloppende aders. Zweetdruppeltjes. Net als jij vorige week bij het oplossen van de sudoku. Je hoort het kraken. Waar je bij strategie niet zo snel aan denkt, is actie. Dingen doen. Dingen proberen. En dat is jammer, want denken is belangrijk, maar van ‘doen’ leer je meer. Actie leidt tot reactie. En die feedback is essentieel om je strategie te ontdoen van verkeerde aannames en weeffouten te voorkomen. Een strategie is wat dat betreft niet meer dan een hypothese die je toetst. Waarna je een nieuwe hypothese formuleert en weer toetst. En zo door. Plus, denken schijnt letterlijk pijn te doen.”
Krispijn – contentstrateeg

In het leuke boek ‘The Lean Startup’ legt Eric Ries uit hoe start-ups doorlopend feedback verzamelen en gebruiken voor het wijzigen (pivot) of volhouden (persevere) van de strategie. Het boek leest lekker weg en leert je dat een goede (content)strateeg soms meer weg heeft van een stuntpiloot dan van een schaakgrootmeester.

 

Dit boek dus

Dag 6: We Kondo niet anders

TRUI – T = RUI
STEMVORK – STE – VORK = M
TABLET (TABL = J) – T = JE
FOTO – FOT + U = OU
DOZEN – OZ – N = DE
CHIPS (HIPS = ON) = CON
BABY = TENT
MOK -M (K=P) = OP

Oftewel…

Contentip

Ruim je oude content op

Toelichting

“Tijdens een contentinventarisatie breng je alle (oude) content op je website in kaart. Denk aan productpagina’s, nieuwsberichten en blogs. Je ontdekt welke content nog relevant is en welke informatie is verouderd. Op basis van een contentinventarisatie maak je keuzes en ruim je verouderde content gemakkelijk op. Zo begin je met een schone lei na de zomervakantie. Een contentinventarisatie is het startpunt en een vast onderdeel tijdens een contentmigratieproject.”
Erik – projectleider

 

Meer weten hierover?

Luister onze podcast

Dag 7

(Groter? No biggie.)

Van boven naar beneden lees je…

Contentip

Wees divers

Toelichting

“Een beeld zegt meer dan een duizend woorden. En beeld is onmisbaar bij je content. Dus goed beeld is cruciaal voor effectieve content. Goed beeld betekent niet alleen mooi, passend of verrassend beeld, maar ook divers beeld. Waarbij je verschillende soorten mensen laat zien, zonder te vervallen in stereotypes. Dat is lastiger dan je denkt. Door alle beelden die je zelf ziet, al je hele leven, kies je waarschijnlijk al gauw voor een vrouw als je schrijft over de zorg voor kinderen of voor een man bij een artikel over schilders. De stijlgids van WomenInc wijst je op de vooroordelen en stereotypes die beelden onbedoeld kunnen bevestigen en hoe het anders kan. Inclusief schrijftips. Doe er je voordeel mee.”
Giselle – contentspecialist

Download ook de

Stijlgids

Dag 8: Een zinvolle puzzel

  1. Woordsom: (sha-la-)Lie + (‘is het nog…) ver?’ = Liever
  2. Letterpuzzel: e + en = een
  3. Woordsom: stijl + fig + uur = stijlfiguur
  4. Quiz: Dan Karaty & Dan Brown en Danny de Munk = dan
  5. Paardensprong: kansloze
  6. Anagram: knettersaaie
  7. Woordsom: Co (Adriaanse) + PY = copy

Contentip

Liever een stijlfiguur dan kansloze knettersaaie copy

Toelichting

“Wil je meer stijl en minder saaie teksten? Niet alleen literatuur en poëzie varen wel bij stijlfiguren. Dus maak van je mails het lichtpuntje in iedere inbox met een metafoor. Activeer je abonnees al allittererend met je artikelen. En welke blog wordt niet beter van een retorische vraag? Neem een gulzige teug uit de bron der stijlfiguren en laat je creativiteit tot volle bloei komen met Creatief schrijven van Roy Ishak.”
Gabor – senior copywriter

Bestel het boek

van Roy Ishak

Dag 9: Woedende bitcoin

Contentip

Geef je chatbot een eigen stem

Toelichting

“De tone of voice van je chatbot is net zo belangrijk als de tone of voice van de rest van je bedrijf. Want de taal van je bot moet bij de rest van je content passen, maar een brief zal altijd een stuk formeler zijn dan een gesprek met een chatbot. Mensen zijn gewend om informeel te chatten, maar je wilt ook niet zo informeel aan de klets dat de klant in de uncanny valley terecht komt. Kortom: er is veel om aan te denken.”
Inge – conversation designer

Meer hierover lees je

in het blog

Dag 10: Da’s logisch

Pretender – Open Sans – Ster – #db98c3
Pret Center – Comic Sans – Hartje – #84c6df
Press Enter – Merriweather – Bliksem – #f9d580

Contentip

Zorg dat iedereen je huisstijlmiddelen kan vinden en gebruiken

Toelichting

“Collega’s die lettertypes niet op hun computer installeren, elke keer in het merkhandboek kijken wat ook alweer de kleurcode was van jullie eigen blauw, zes stappen moeten zetten om die hex-code in Powerpoint toe te voegen en het dan weer vergeten op te slaan. Behalve dat collega’s het sowieso moeilijk vinden zich aan de huisstijlregels te houden, wordt het ze vaak ook te moeilijk gemaakt. Neem die obstakels weg. Werk bijvoorbeeld met Canva Pro. Met merkmateriaal in Canva Pro kun je eenvoudig je huisstijl consistent houden in al je ontwerpen. Alles staat klaar om direct te gebruiken. Merkmateriaal zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot dezelfde huisstijlelementen.”
Enid – contentspecialist

Check de

toelichting van Canva