contact Menu

content strategie

De slimste route naar effectieve content

Welke content heb ik nodig om mijn doelen te bereiken? Aan welke criteria moet deze content voldoen? En hoe meet ik of mijn content effectief is? Allemaal vragen waarop een goede contentstrategie antwoord geeft. Want een goede contentstrategie helpt je om te bepalen wat de juiste content voor jouw organisatie en jouw doelgroep is. En om die content te creëren, publiceren en beheren.

  • 33% van de organisaties geeft aan nog geen contentstrategie te hebben
  • 38% van de organisaties met een contentstrategie heeft deze samen met een externe partij bepaald
  • 14% van de organisaties met een contentstrategie vindt deze zeer effectief of succesvol

Bron: Onderzoek contentstrategie in Nederland (2020)

Maatwerk

Een goede contentstrategie bepalen is maatwerk. Daarom kijken we eerst samen naar waar jij behoefte aan hebt. Wat zijn je doelen? Wat zijn de problemen of uitdagingen bij het behalen van die doelen? En welke ingrediënten voor het maken van een goede contentstrategie heb je al in huis?

Contentstrategiesprints

Daarna maken we samen een sprintplanning met daarin een aantal ‘contentstrategiesprints’: activiteiten om tot een goede en passende contentstrategie te komen voor jouw organisatie. Deze sprintplanning bestaat meestal uit drie fasen:

  1. Onderzoek/analyse
  2. Strategievorming
  3. Structuur, inhoud en processen

Onderzoek/analyse

Eerst verdiepen we ons in jouw organisatie, doelgroepen, online kanalen en online content. Bijvoorbeeld met behulp van een doelgroepenonderzoek of contentaudit. De resultaten van deze fase helpen ons om een betere contentstrategie te maken.

Strategievorming

In deze fase maken we keuzes en bepalen we samen de basis van de contentstrategie. Welke content gaan we inzetten om onze doelen te behalen of doelgroepen te bereiken? Welke online kanalen gebruiken we? En hoe meten we of onze contentstrategie succesvol is of niet?

Structuur, inhoud en processen

Daarna geven we de content verder vorm en zetten de eerste vervolgstappen voor het daadwerkelijk uitvoeren van de contentstrategie. Zo blijft het niet alleen bij mooie plannen. We denken na over hoe de content eruit moet zien en aan welke criteria de inhoud van de content moet voldoen om bruikbaar te zijn. Ook bespreken we hoe de organisatieprocessen eruit moeten zien om de content te plannen, creëren, publiceren en beheren.

Draagvlak en bekendheid

Een goede contentstrategie maak je niet alleen: dat doe je samen. Daarom betrekken wij altijd zoveel mogelijk mensen bij onze contentstrategiesprints. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich gehoord en betrokken voelt. En creëren we draagvlak voor en bekendheid van de contentstrategie. Want dat helpt enorm bij de uitvoering!

Begeleiding door ervaren contentstrategen

Voldoende ruimte voor eigen input en ideeën

Niet alleen mooie plannen maar ook concrete vervolgstappen

Webinar 'Hoe maak je een goede contentstrategie'

Wil jij meer weten over het belang van een contentstrategie, hoe andere organisaties erover denken of wil je zelf met je contentstrategie aan de slag? Kijk het webinar dan terug.

Bekijk het webinar

Aan de slag met jouw contentstrategie

Heb jij alle ‘ingrediënten’ voor een goede contentstrategie? Wij helpen je graag op weg. Download onze ‘Inventarisatie contentstrategie’.

Download het document

Onze contentstrategen

Leo Oorschot

Contentstrateeg

Hoi! Voor Presenter help ik al ruim 6 jaar organisaties met het bepalen van de online content waarmee zij hun doelen kunnen halen, de criteria waaraan deze content moet voldoen en de processen om deze content te plannen, creëren, publiceren en beheren.

Maxence van Mastrigt

Contentstrateeg

Als creatieve online strateeg help ik organisaties met slimme plannen voor organische, duurzame groei met focus op unieke, relevante & merksterke content.

Thari Parson

Contentstrateeg

Door samen een contentstrategie te ontwikkelen, heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen en versterk je de samenhorigheid in een organisatie. Dat vind ik erg waardevol.

Ruben Beijl

Contentstrateeg

Ruben heeft als contentstrateeg 1 missie: problemen oplossen met content. Want dat is strategie: het oplossen van concrete problemen. Als strategisch adviseur helpt hij je om tastbare resultaten te halen die in lijn zijn met je visie en dieper liggende waarden.

Wie we al hielpen