Over Dennis en Eva
Nee, Dennis en Eva zijn geen mensen, maar twee digitale instrumentengidsen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelde hen om de dienstverlening aan werkzoekenden (met Eva) en werkgevers (met Dennis) te verbeteren. In deze online databases zien gemeenten in één oogopslag welke lokale, regionale en landelijke regelingen en voorzieningen beschikbaar zijn om mensen aan een baan te helpen. Zo kunnen ze werkend Nederland sneller helpen en gaat dit overal op dezelfde manier.
Het probleem van VNG
Na de introductie van Dennis en Eva had VNG een sterk communicatieplan nodig, zodat gemeenten er echt mee aan de slag gingen. Dat was niet makkelijk, want gemeenten hebben met veel onderwerpen tegelijk te maken. Denk aan de opvang van vluchtelingen, de energiecrisis en nieuwe wetgeving zoals de Omgevingswet. Het ontbreekt dan soms aan capaciteit. Extra belangrijk dus dat de werkwijze en het belang van de gidsen helder zijn. En dat VNG gemeenten actief benadert en betrekt. Een mooie communicatie-uitdaging dus. Worden we blij van.
Onze uitvoering
Samen met de VNG-communicatiestrateeg scherpte Silvija de communicatiedoelen aan en bracht de doelgroep en stakeholders in kaart. Belangrijk, want daarmee bepaal je wanneer je welke boodschap en welk middel inzet. Silvija maakte daarbij onderscheid in communicatie tussen gemeenten die Dennis en Eva kennen, maar er nog niet mee aan de slag zijn gegaan. En gemeenten die wel al een eigen omgeving hebben binnen Dennis en Eva, maar er weinig echt mee werkten. Dat vereist namelijk een andere aanpak. Bij de eerste groep draait het om informeren en enthousiasmeren en bij de tweede groep om activeren en instrueren.
Communicatieplan
Een klein kijkje in het communicatieplan? Dit waren de belangrijkste acties van Silvija:
- Communicatieplanningen maken en coördineren. Zodat alles op rolletjes loopt.
- Content creëren en communicatiemiddelen maken voor verschillende kanalen. Om Dennis en Eva in de spotlight te zetten.
- Online bijeenkomsten promoten. Voor heldere informatie over Dennis en Eva.
- Checklists en brochures schrijven en verspreiden. Om de instrumentengidsen optimaal te gebruiken.
- Een animatievideo maken en delen. Om de werking en het belang van de tools te benadrukken.
- Regelmatig posten op LinkedIn. Om de voordelen onder de aandacht te brengen.
Wat we nog meer doen
Het takenpakket van Silvija gaat verder dan het communicatieplan voor Dennis en Eva. Binnen VNG is ze ook aangehaakt bij verschillende communicatieprojecten. Zo pakt ze de implementatie van persona’s binnen VNG op en geeft hiervoor interne workshops. Daarnaast vertaalt ze de socialmediastrategie naar concrete acties. De werkzaamheden wisselen van strategisch naar uitvoerend en tactisch. En intern en extern. Lekker divers dus. Precies waar onze communicatieprofessionals warm voor lopen.