contact Menu

De Museumvereniging

Content over alle schatkamers van Nederland

De Museumvereniging kreeg een nieuwe website: museum.nl. Wij hebben de contentmigratie voorbereid en begeleid. Een grote uitdaging: geheel op afstand in tijden van corona.

Het probleem van de Museumvereniging

Een van de websites van de Museumvereniging, museumkaart.nl, was verouderd. Deze was toe aan een restauratie, of misschien zelfs een complete verbouwing. Het moest een website worden waarbij de bezoeker centraal staat. En waarbij gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid belangrijk waren. Zo ontstond het idee voor museum.nl. Ze vroegen of een van onze specialisten kon adviseren over contentkeuzes én de migratie kon coördineren.

Onze oplossing

De Museumvereniging zocht een ervaren migratiecoördinator voor deze klus. Gelukkig hebben wij er daar een aantal van in huis. We kozen voor een coördinator die al eerder soortgelijke migratiemeesterwerken afrondde, onder andere voor Total en Diakonessenhuis. Hierdoor weet zij goed wat er nodig is om zo’n groot project netjes af te ronden binnen de tijd. En binnen het budget.

Onze uitvoering

Door corona stond de hele wereld even helemaal stil. Net als dit project. Door de grote gevolgen van corona voor de museumwereld stond het even op pauze. Toen het project weer opstartte, moest de content op afstand herschreven en ingevoerd worden in het CMS. Spannend? Viel best mee. Door goed te prioriteren werd er snel en flexibel geschakeld. Daarnaast nam onze coördinator het contentteam steeds mee in de verschillende werkwijzen voor de contentinvoer. Ook hielp ze hen met stappenplannen. Zo zorgde zij voor een heldere communicatie en werd een team begeleiden op afstand een fluitje van een cent. In 3 fases klaarden ze samen de klus.

Stap 1: voorbereiding migratie

Toen onze coördinator begon, was het ontwerp en de bouw van de website al een heel eind. Met haar kennis op het gebied van online content en ervaring als webredacteur polijstte ze samen met het team het CMS en het webdesign. Dat deed ze door aandacht te besteden aan de bewoordingen en volgordes binnen het CMS. En door uit te leggen hoe bijvoorbeeld alt-teksten en metadescriptions werken. Intussen werd de migratie grondig voorbereid. De coördinator bracht de content in kaart en maakte een planning met de daarbij benodigde capaciteit en expertise. Tot slot zorgde ze voor een helder werkproces, contentrichtlijnen en een handleiding voor het CMS. Met deze basis ging het team aan de slag.

Stap 2: uitvoering migratie

Het was belangrijk dat alle content snel op een nieuwe plek hing in de digitale zalen van museum.nl. Dat kon alleen als iedereen lekker aan het werk bleef tijdens de migratie. Om daarvoor te zorgen, gebruikte de coördinator de Presenter contentmigratie methode. Zo hield zij de voortgang en kwaliteit scherp in de gaten. Daarbij kon gezelligheid niet ontbreken. Er werd heel wat afgebeld via Teams. En met succes: de website was mooi op tijd klaar.

Stap 3: livegang en nazorg

Na een ruime maand aan content schrijven en invoeren ging de nieuwe website live. Tijd voor de coördinator om haar spullen te pakken? Nee, er was nog werk aan de winkel. De Museumvereniging wilde graag van haar weten welke rollen en verantwoordelijkheden nodig zijn om content te beheren en te updaten. Daarom leverde de coördinator in haar laatste weken een helder adviesdocument op over het inrichten van de contentorganisatie. Conclusie: met dit nieuwe likje verf kan publiek het museale aanbod van alle leden van de Museumvereniging vanaf nu op één plek vinden.

 

Wat onze klanten zeggen

“Er is een prettige, open samenwerking met Presenter/Esmee geweest. Behalve de deskundigheid was ook flexibiliteit een prettige eigenschap. Al met al zeker een aanbeveling waard.”

Ellen Bakema

Product Owner en Marketingcoördinator

Resultaten

  • Coördinatie van de contentmigratie (zowel Nederlands, als Engels en Duits)
  • Schrijfwijzer met nieuwe richtlijnen voor website en content
  • Bestaande content herschreven naar nieuwe richtlijnen

Precies wat ik nodig heb

We helpen je graag. Of je nu tijdelijke ondersteuning nodig hebt of op zoek bent naar een lange samenwerking. We komen er samen uit. Heb je vragen of wil je meer weten over Presenter? Neem dan contact op met Erik.