contact Menu

KB Jeugdbibliotheek

Een SEO-avontuur voor jong en oud

Onze senior specialiste ging op SEO-avontuur in de site van Jeugdbibliotheek.nl. Ze overwon eerder al verschillende uitdagingen. Ook voor dit vraagstuk wist zij tot een passende oplossing te komen.

Het probleem van KB Jeugdbibliotheek

De Jeugdbibliotheek.nl maakte een mooie nieuwe site. Maar die bleek na een jaar nog niet zo vindbaar in zoekmachines als gehoopt. Redacteuren waren nog niet bewust genoeg bezig met zoekwoorden, meta-descriptions en SEO-proof paginatitels. Ook de ingewikkelde sitestructuur en onderlinge concurrentie met eigen domeinen hielp niet mee om goed vindbaar te zijn in Google. Kortom: de site had meer uitdagingen te overwinnen dan de gemiddelde hoofdrolspeler van een avontuurlijk kinderboek.

Onze oplossing

Precies het soort klus waar onze SEO-experts enthousiast van worden, dus stuurden we een specialiste langs. Ze dook in de site, data en het CMS en analyseerde er op los. De inzichten die ze opdeed vertaalde ze naar een praktisch SEO-advies met een strategisch randje en een helder stappenplan voor de redactie.

Onze uitvoering

Onze specialiste ging meteen aan de slag. Ze onderzocht de huidige staat van de content op de website, achterhaalde de belangrijkste SEO-issues en bekeek hoe het CMS ingezet werd. Daar maakte ze een helder advies van, die meteen geïmplementeerd kon worden.

1.     Het onderzoek: de crawl naar de schat

Om een goed beeld te krijgen van de huidige staat van de site, voerde onze specialiste een crawl uit. Ze inventariseerde de hele site, van meta descriptions tot duplicate content. Sommige boeken vallen onder meerdere doelgroepen, en dan zijn er dus twee of meer pagina’s voor dezelfde boeken en werkstukinformatie op verschillende subdomeinen. Onderlinge concurrentie is misschien goed voor broers en zussen, maar niet voor je site en zoekresultaten. Daarnaast waren er ook pagina’s met weinig copy, missende of juiste lange titels en meta-beschrijvingen, dode links en ontbrekende alt-teksten bij afbeeldingen. Ook werden er op veel plekken dezelfde H2-tags gebruikt.

Al met al genoeg om te verbeteren, dus de specialist kroop achter haar toetsenbord om hier een oplossing voor uit te schrijven.

2.     Kansen voor nieuwe content

Onmisbaar in een SEO-advies zijn natuurlijk ook kansen voor content. Om de gaps en kansrijke zoekwoorden in kaart te brengen deed de specialiste een nulmeting en een concurrentieanalyse. Hiermee kreeg ze inzichten in zoekwoorden waar de Jeugdbibliotheek en soortgelijke websites nu op gevonden worden via Google. Deze enorme lijst zoekwoorden sorteerde zij in categorieën die interessant zijn voor de Jeugdbibliotheek. Te gebruiken bij optimalisaties of ter inspiratie voor nieuwe content. Zo kan de redactie er zelf gestructureerd en gemakkelijk mee aan het werk.

3.     Advies op maat

Al het advies bundelde onze specialist in een praktisch adviesrapport, waarbij ze in detail alle mogelijke verbeterpunten aftikte. Sommige problemen, zoals het probleem met de duplicate content, zijn op twee manieren op te lossen. Je kunt de content specifieker afstemmen op de verschillende doelgroepen. Daardoor gaat de pagina wel over hetzelfde boek, maar is de content toch uniek. Je kunt ook de structuur van de site aanpassen, zodat er niet twee pagina’s zijn, maar één pagina die twee keer gelinkt wordt vanuit een doelgroep-pagina. Dit vereist wel wat meer strategie, waar wij natuurlijk ook graag bij helpen. De Jeugdbibliotheek kon dus zelf kiezen welke van de twee opties het beste bij hen en het moment past.

4.     SEO-richtlijnen voor de redactie

Voor de redactie maakte de specialiste ook handige richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie en SEO-copywriting. Hierin nam ze stap voor stap door wat de redacteuren kunnen doen om een pagina SEO-proof en goed leesbaar te maken, van zoekwoordenonderzoek tot URL-opbouw en tussenkopjes. Ze legde daarbij meteen uit in welke velden van het CMS dat ingevuld moet worden. En, ook niet onbelangrijk: hoe ze in datasystemen, zoals Google Search Console en Analytics, de geoptimaliseerde pagina’s kunnen monitoren en blijven doormeten. Als extraatje maakte ze ook een checklist die de afdeling kan gebruiken bij het maken van nieuwe content.

Uitvoering van het plan

En toen kwam corona. De implementatie van SEO bij de Jeugdbibliotheek kwam even stil te liggen. Inmiddels hebben we de draad weer opgepakt en zijn alle adviezen en stappen gepresenteerd. Daarmee zijn de redacteuren binnen no-time zelf SEO-expert. En dan is het achteroverleunen en kijken hoe de site omhoog klimt in de resultaten! Of nou ja, misschien is er nog wat sturing nodig tussendoor. We kijken in ieder geval mee tot de Jeugdbibliotheek de fijne kneepjes van het SEO-vak in de vingers heeft. We zijn benieuwd.

Resultaten

  • Alle huidige SEO issues in kaart én advies hoe ze op te lossen
  • Kansen voor zoekwoordoptimalisatie en het maken van nieuwe content
  • Heldere richtlijnen voor SEO in het CMS
  • Een helder stappenplan voor het optimaliseren en meten van content

Precies wat ik nodig heb

We helpen je graag met je SEO-vraagstukken. Heb je vragen over onze unieke SEO-aanpak of heb je een specifieke uitdaging op het gebied van zoekmachine-optimalisatie? Neem dan contact op met Erik. We denken graag vrijblijvend met je mee.