Het probleem van Vegro
Over de jaren bouwde Vegro als expert in zorghulpmiddelen een indrukwekkende bibliotheek aan adviesartikelen op. Daarmee speelt de winkel in op (zorg)vragen die mensen stellen via Google. Maar hoe houd je een grote database met artikelen beheersbaar en de informatie actueel en kloppend? En hoe verhuis je die informatie met minimale gevolgen voor de vindbaarheid?
Vegro.nl was qua uiterlijk en inhoud toe aan een update en upgrade. Een uitgelezen kans om de adviezen te vernieuwen en de informatiestructuur opnieuw neer te zetten.
Onze oplossing
Drie contentspecialisten van Presenter hielpen Vegro in verschillende fases bij deze uitdaging. Ze ontwikkelden nieuwe templates, maakten een content mapping en herschreven of optimaliseerden de bestaande adviesartikelen. Bij de daadwerkelijke verhuizing kwam er extra hulp. Een contentmigratie is namelijk handwerk én precisiewerk.
Onze uitvoering
Nieuwe templates
Eén van de specialisten zorgde samen met een vormgever en het developmentteam voor een aantal frisse nieuwe templates voor adviesartikelen, met elk een eigen ontwerp. Voor algemene adviezen, list-artikelen of ‘how to’-artikelen, die bijvoorbeeld stap voor stap laten zien hoe je bloeddruk meet. Templates waarin SEO vanaf het begin is meegenomen. En die gemaakt zijn om goed te presteren in Google.
Content mapping
Mooi, zo’n fris nieuw template. Maar het gaat om de inhoud. Welke pagina’s verhuizen mee, welke niet? Welke paginabezoeken zijn relevant en commercieel interessant, welke minder? Onze specialisten hielpen Vegro hierover te beslissen. Contentbeheer betekent af en toe namelijk ook: kill your darlings. We zorgden voor overzicht in de vorm van een uitgebreide content mapping.
Herschrijven en optimaliseren
Een deel van de adviezen verhuisde niet mee. We voegden een hele reeks pagina’s over lichaamsbeweging samen in één overzicht met oefeningen voor ouderen. Een aantal productadviezen kreeg ook geen plekje in de nieuwe bibliotheek.
De overgebleven content kon her en der een update gebruiken. Eén van de drie specialisten schreef en optimaliseerde content. Over uiteenlopende onderwerpen zoals het meten van je bloeddruk of hartslag, een gezonde nachtrust of lichaamsbeweging.
Migratie
Al tijdens het schrijfwerk begon de verhuizing. En zo’n migratie blijft handwerk. Het moet zorgvuldig. Met beleid. Vooral bij content die goed rankt in Google en organisch verkeer naar een website trekt. Dat verkeer wil je niet verliezen. Daarom hielp een derde contentspecialist bij de migratie zelf. Zo verhuisden de tientallen adviespagina’s zonder kleerscheuren naar hun nieuwe adres.