Het probleem van Diabetes Fonds
Interactie op social media. Dat had Diabetes Fonds te weinig, maar dat wilden ze wel. Vooral om ouders van kinderen met diabetes online te bereiken. Daarnaast verdienden hun campagnes meer aandacht op social media. Onze socialmediaspecialist ging graag voor ze aan de slag.
Onze oplossing
Actieve socialmediakanalen ontwikkelen en campagnes doorvertalen. Dat vroeg om een socialmediastrategie én om veel uitvoerend werk. Onze specialist richtte zich voornamelijk op Instagram. Ze voerde een concurrentieanalyse uit en ontwikkelde een strategie specifiek voor dit kanaal.
We ontwikkelden templates voor Instagram, zodat quotes en wist-je-datjes een kenmerkende uitstraling kregen. Samen met een eigen tone of voice zorgde dit voor een herkenbare identiteit. Posts werden in de templates gegoten en opgenomen in de socialcontentplanning. Daarnaast experimenteerden we met nieuwe vormen van content, zoals live stories tijdens een bijeenkomst over diabetes type 1.
Campagnes op Instagram
Er kwam dus een planning voor alle content op social media. Campagnes werden hierin opgenomen, waaronder de tv-campagne ‘Dit is Diabetes’. Voor deze campagne werden video’s geschoten die specifiek voor Instagram bedoeld waren. Op de set begeleidde onze socialmediaspecialist de kandidaten die hun verhaal deden, samen met de regisseur. Bij elke kandidaat bepaalden ze samen welke boodschap geschikt was voor een korte Instagramvideo.
Nog een voorbeeld waar we trots op zijn: in GTST kreeg het personage JoJo diabetes type 1. Onze specialist schreef mee aan het script met de wetenschapsredacteur en redigeerde de teksten. De video’s zijn ook op storyformaat geschoten, zodat ze konden worden ingezet op Instagram.
Bekijk hier een voorbeeld van een infographic en van een video die we maakten voor Diabetes Fonds.
Werd er ook gemeten?
Jazeker. Samen met bureau Webmastery testten we continu wat het beste werkte. Zo maten we de engagement en zochten we actief de interactie op met volgers. Bijvoorbeeld door vragen te stellen en door zelf te reageren. Posts die zich richtten op herkenbaarheid en die echt ingaan op de leefwereld, scoorden het beste. Dit waren met name quotes van patiënten en actievoerders.