contact Menu

Ministerie van BuZa

Een socialmediaplan en meer engagement

Vooral ‘zenden’, maar met niet altijd een duidelijke eindbestemming. Dat is hoe het Ministerie van Buitenlandse Zaken hun Facebookpagina van Nederland Wereldwijd inzette. Wij hielpen ze de welbekende stip op de horizon te schetsen met een socialmediaplan en voerden deze uit. Natuurlijk met inzichtelijke rapportages.

Het probleem van BuZa

Iets minder dan een jaar geleden werd de Facebookpagina van Nederland Wereldwijd in het leven geroepen. Een pagina voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Maar de doelen konden wel wat duidelijker. En de redactie wilde iets met de data die ze verzamelden, maar wisten niet wat. Daar kwam Presenter in het spel. Onze socialmediaspecialist bood haar hulp aan en ging aan de slag.

Onze oplossing

Geen resultaten zonder een plan. Dus eerst terug naar de tekentafel. Doelen vaststellen. Onze socialmediaspecialist verdiepte zich in de wereld van harde cijfers: rapportages met gedetailleerde data over bezoekersaantallen, likes, clicks en engagement. Data die vertellen wat werkt en wat niet. Op basis hiervan maakte onze specialist samen met haar collega’s bij BuZa een plan én voerde deze uit.

Onze uitvoering

Om de nieuwe strategie en plannen tot leven te laten komen, werkte onze specialist samen met collega’s van BuZa aan de uitwerking. Samen openden ze de Facebookpagina en stelden vragen. Wie willen we bereiken? En wat voor content hebben we daarvoor nodig?

Analyses en rapportages leidden tot meer inzicht. Wat lezen bezoekers graag en waar reageren ze op? Posts die binding met ons kikkerlandje laten zien bleken populair. Ook goed om te weten wanneer bezoekers afhaakten. Wanneer was de (stroop)koek op? Met deze informatie konden ze beter inschatten wat bezoekers dan wél lekker vinden.

Samen stelden ze het hoofddoel. Informeren en het gesprek aangaan. Hieruit vloeide het plan. Zo werd iedere post voortaan in het Nederlands én Engels geplaatst. Best handig, als je het over wereldwijde zaken hebt. Dit en meer zorgde voor een nieuw soort content op de pagina. En voor structureel inzichtelijke rapportages. Vanuit daar kon onze specialist verder bijsturen.

Naast het plaatsen van content werd gewerkt aan het beantwoorden van online vragen van Nederlanders in het buitenland. Want als je hoofddoel informeren is, moet je wel thuis geven als iemand hulp nodig heeft. Het waren vaak praktische vragen. Zoals het aanvragen van AOW of een nieuwe ID-kaart. Hierbij was het essentieel om positief en behulpzaam te blijven.

Wat onze klanten zeggen

Anne heeft met heel veel enthousiasme en vakkennis gewerkt aan het opzetten van de social media kanalen van Nederland Wereldwijd. Anne voelt de organisatie en de omgeving uitstekend aan en kan een probleem/vraag van verschillende kanten benaderen om vervolgens met sterke argumenten tot een creatieve en passende oplossing te komen.

Linda Hulsof

Communicatieadviseur Ministerie van Buitenlandse Zaken

Resultaten

  • Een socialmediaplan voor de Facebookpagina van Nederland Wereldwijd
  • Een groter bereik en meer engagement op de Facebookpagina
  • Structureel inzichtelijke rapportages vanuit Piwik
  • Positiever sentiment op de Facebookpagina

Precies wat ik nodig heb

Mooi. We komen je graag helpen. Of je nu tijdelijk een socialmediamanager nodig hebt, of behoefte hebt aan een compleet nieuwe socialmediastrategie.