contact Menu

Total

Een total make-over

We hielpen Total met een nieuwe tone of voice en meer eenheid in hun communicatie. Daarna zorgden we ervoor dat die tone of voice ook meeverhuisde naar de nieuwe site. Zo stralen alle verschillende bedrijfstakken van Total nu dezelfde ervarenheid en vooruitstrevendheid uit.

Het probleem van Total

Total ken je vast wel van de tankstations. Maar wist je dat het bedrijf nog veel meer takken heeft? Ze leveren ook energie, specialistische brandstoffen en runnen natuurlijk de winkels bij de tankstations. Een complex bedrijf dus. Een nieuwe website was een mooie aanleiding voor Total om daar een nieuwe, meer passende toon en stijl aan te slaan. De bestaande kanalen van de andere bedrijfstakken moesten ook dezelfde uitstraling krijgen. Wij schoven aan om meer eenheid in de communicatie van Total te brengen én de migratie naar de nieuwe site te begeleiden.

Onze oplossing

Om eenheid te creëren op zoveel verschillende kanalen is een eigen tone of voice onmisbaar. In verschillende tone of voice-sessies vroegen we mensen uit alle hoeken van het pand naar hun input. Zo achterhaalden we samen hoe Total tot dan toe klonk en hoe het bedrijf volgens de medewerkers zou moeten klinken.

Onze uitvoering

Door goed te luisteren en vragen te stellen in de tone of voice-sessies, merkten we overeenkomsten in de meningen van de medewerkers op. Ondanks dat ze van totaal verschillende afdelingen kwamen, vonden de medewerkers de bestaande uitstraling grijs en saai. Total moest meer ervarenheid en vooruitstrevendheid uitstralen. We voegden de resultaten van de sessies samen in een nieuwe tone of voice.

Om de tone of voice ook meetbaar te maken, stelden we een zogenaamde meetlat op. Daarmee kan elke contentspecialist bij Total checken of zijn of haar tekst binnen de tone of voice past. In het advies hielden we natuurlijk ook rekening met de verschillende afdelingen van het bedrijf. De winkels hebben immers een andere doelgroep dan de specialistische brandstoffen. Daarom brachten we voor de verschillende afdelingen accenten aan in de meetlat. De winkels leggen in hun toon meer nadruk op vriendelijkheid, specialistische brandstoffen meer op vooruitstrevendheid.

Met alleen een tone of voice waren we er nog niet: de nieuwe website moest immers nog gevuld worden met content. Enter onze projectleidster! Zij nam het stokje over van onze copy specialisten. Ze zorgde dat alle bestaande content werd herschreven in de nieuwe tone of voice en dat het team alles op tijd migreerde voor de lancering van de nieuwe site.

Resultaten

  • Een nieuwe tone of voice die bij de nieuwe uitstraling van Total past en waar het hele bedrijf achter staat
  • Een eigen accent in de tone of voice voor elke afdeling
  • Een tool om de tone of voice meetbaar te maken voor contentspecialisten
  • Bestaande content herschreven naar de nieuwe tone of voice

Precies wat ik nodig heb

Wil je ook snelle en kundige hulp bij je contentproblemen? Neem contact op met Boudewijn. Hij weet alles over deze case en nog meer van content.