contact Menu

Meetlat Tone of voice

Vind je stem en stem je toon

Wie schrijft, die blijft. Wie meet, die zorgt ervoor dat zijn teksten écht bij z’n merk passen. Sorry dat die tweede zin niet rijmt, gelukkig staat ‘poëtisch’ niet op onze meetlat tone of voice. Anders hadden we wel iets geschreven als ‘…die zorgt dat niemand z’n teksten vergeet’. Als je het gratis webinar van onze ToonTovenaar Rick hebt gevolgd, zag je de meetlat al langskomen. Als je het webinar niet hebt gekeken, dan leggen we je graag uit hoe je hem gebruikt. Die meetlat.

Download de meetlat

Zo werkt de meetlat

Op de tone-of-voice-meetlat staan eigenschappen waar je teksten aan moeten voldoen. Deze bepaal je bijvoorbeeld op basis van de kernwaarden, purpose, missie, brand book etc. Denk aan eigenschappen als ‘energiek’ of ‘zelfverzekerd’. Vervolgens bedenk je ook de uitersten: een tekst die niet energiek genoeg is, is futloos. Te energiek? Dan wordt het schreeuwerig.

De meetlat geeft je houvast. Altijd als je een tekst hebt geschreven, leg je hem naast de lat. Is ‘ie niet waterpas? Terug naar de tekentafel. Of de schrijftafel, in dit geval.

Maar hoe dan…

Allemaal leuk, misschien zelfs aardig, maar hoe vul je de meetlat in? Een goede voorbereiding is belangrijk. Dat begint bij het kennen van jouw merk, jouw identiteit. Als je niet weet waarvoor je staat, dan kun je beter een sudoku invullen dan de meetlat.

Bepaal wie je wel en niet wil zijn

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ook meerdere wegen richting een ingevulde meetlat. Wij adviseren je deze weg te pakken.

  1. Verzamel een groep collega’s van verschillende afdelingen, die het bedrijf door en door kennen.
  2. Doe een stukje reflectie naar de mensen toe. Hoe klinken jullie nu en waarom is dat niet zoals jullie willen?
  3. Bepaal, terwijl je jullie karakter en waarden als een mantra in je hoofd herhaalt, hoe jullie juist wel willen klinken. Welke eigenschappen jullie terug willen zien.

Voor stap 2 en 3 zijn een paar makkelijke oefeningen. Iedereen schrijft bijvoorbeeld een dier op waarmee ze de huidige toon associëren en een bekend persoon die past bij de gewenste manier van praten. Wij moesten bijvoorbeeld minder een huismus en meer Arjen Lubach zijn.

Met onze kernwaarden en Arjen Lubach in ons achterhoofd, hebben wij de meetlat gevuld met zelfverzekerd, energiek, bevlogen en verrassend. Een beetje van Arjen en een beetje van onszelf. Wat wordt het voor jou?

Onze copyheld

Rick Stet

Toonspecialist en copywriter

Rick Stet is senior copywriter bij Presenter. Hij wordt overdreven verdrietig van ja-dit-is-wel-prima-zo-joh-denk-ik-geen-idee-eigenlijk-teksten. En doet daar iets aan. Hij schrijft, adviseert en traint voor uiteenlopende organisaties zoals OHRA, ABN AMRO en Mercedes-Benz.

We horen je denken: “Doe mij ook zo’n meetlat”. Is goed. Hier heb je het gratis template. Succes! Je kunt ook samen met je team en onder begeleiding van een ervaren copywriter de meetlat invullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Wie we al hielpen