contact Menu

Tone of voice

Van vrolijke riedeltjes tot een schel gekwetter. Iedere vogel maakt een eigen geluid. En zo heeft ook elke organisatie een eigen stem. Een eigen tone of voice die overal doorklinkt. Maar wat is de beste toon voor jouw organisatie? Ontdek hoe wij je helpen om je merkstem (terug) te vinden. 

Een bewezen tone-of-voice-methode

We geven je altijd de juiste woorden

Een passende stem en een werkbaar toondocument

Dit is een tone of voice (volgens ons)

Wat is nou eigenlijk een tone of voice? Er zijn wel honderd-en-één verschillende definities, maar als je het ons vraagt zeggen we dit:

Tone of voice is de manier waarop het karakter of de waardenvan je organisatie naar voren komen in woorden, zowel geschreven als gesproken.

Het gaat niet om wat je zegt, maar om de manier waarop je het zegt. En welke indruk dat maakt op iedereen die het leest of hoort.

Daarom wil jij je tone of voice ontdekken

Hóe je iets zegt, is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Het maakt of kraakt je boodschap. Stel je verkoopt aardbeien. Dat kan met: “Te koop: Hollandse bio-aardbeien”. Deze boodschap is duidelijk en to-the-point. Je kunt ook zeggen: “Niet uitdijen? Eet onze Hollandse bio-aardbeien!” of “Onze aardbeien: Eerlijk. Heerlijk. Lokaal.” Je zegt drie keer hetzelfde. Toch ontvangt de lezer, luisteraar of kijker de boodschap – als het goed is – net anders.

Met een herkenbare stem weten de ontvangers wie je bent en waar je voor staat. Past dit bij ze? Dan kiezen ze eerder voor jou. En zo verkoop je meer bio-aardbeien. Of iets anders natuurlijk. Je doet het dus niet alleen voor de ontvanger, maar ook voor jezelf.

En vergeet je collega’s niet. Door je tone of voice vast te leggen, weet iedereen hoe de organisatie praat. Zo kunnen de schrijvers schrijven, de telefonistes telefoneren en de verkopers verkopen. Allemaal in de toon van jouw organisatie. Het klinkt door in alles wat je zegt. Van een korte social post of advertentie tot een grote pdf met algemene voorwaarden en alle teksten op je website.

Zo vinden we samen jouw tone of voice

Do, Re, Mi, Fa, So, La, Ti, Dooo… Je eigen toon vinden valt niet mee. Gelukkig hebben wij hier een bewezen tone-of-voice-methode voor. In een notendop bestaat deze uit 4 onderdelen:

1. Eerst even kennismaken

We beginnen met een goede basis. Als we vogels waren, zouden we samen een nestje bouwen. Wij leren elkaar kennen. Wie zijn jullie en wat hebben jullie nodig? Wie zijn wij en hoe kunnen we jullie helpen? Ook kijken we samen wie we voor de toonsessies uitnodigen.

2. De toonsessies

Een tone of voice raakt de hele organisatie. Daarom broeden we erop met medewerkers uit de hele organisatie. Tijdens interactieve bijeenkomsten ontdekken we samen hoe je organisatie nu klinkt en waar je heen wilt.

3. Het toondocument

Met de juiste inzichten leggen we de tone of voice vast. Uit het tone-of-voice-ei komt een prachtige vogel met een uniek en herkenbaar geluid. Dat zetten we in een overzichtelijk document met onze praktische meetlat. Makkelijk om te delen en duidelijk voor iedereen.

4. De nieuwe tone of voice gebruiken

En dan is het tijd om de vleugels te spreiden. Jullie gaan de nieuwe tone of voice in de praktijk brengen. Daarvoor krijg je ons advies. En, als je wilt, ook onze begeleiding. Bijvoorbeeld met trainingen aan medewerkers of evaluatiesessies. Kom je handjes tekort? Onze copyhelden vliegen graag in om je te helpen.

Een tone of voice aanpak die werkt

Onze tone-of-voice-methode staat als een huis. Maar we kijken altijd samen hoe onze aanpak het beste aansluit bij jouw organisatie. Bel of mail ons. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Benieuwd hoe deze methode er in de praktijk aan toe gaat? Lees de blog ‘Hoe een huismus en Arjen Lubach je aan een tone of voice helpen’.

 

Onze specialisten

Rick Stet

Toonspecialist en copywriter

Eenheidsworst? Vindt Rick sneu. Sneuer nog dan een zwartgeblakerde supermarktworst met een klodder whiskysaus. Dus trekt hij dagelijks ten strijde. Tegen eenheidsworst en clichés. Voor originaliteit.

Anemone van Arcken

Eindredacteur en copywriter

Deze copywriter heeft een vlotte pen. En niet zomaar eentje. Vergelijk het met zo’n balpen met 10 kleuren. Anemone kiest voor elke organisatie en doelgroep het juiste ‘kleurtje’. Ook helpt ze jouw team om hetzelfde te doen. Bijvoorbeeld door collega’s te begeleiden of door een tone-of-voice of schrijfwijzer op te stellen.

Precies wat ik nodig heb

Mooi. We komen je graag helpen met de inzet van een copywriter. Neem contact op met Erik, hij helpt je met liefde verder.