contact Menu

Content Journey

Zo breng je jouw Content Journey in kaart

Content Journey, wat is dat? De Content Journey combineert de customer journey (klantreis) en de content map. Zo zie je in één overzicht de contentkansen per fase van de klantreis. Download het template van onze Content Journey Map en start met het creëren van content die aansluit op de klantreis.

Waarom de Content Journey?

‘Contentmarketing, dat is toch bloggen?’ Hoe vaak heb je dat wel niet gehoord tijdens een kringverjaardag? Contentmarketing is zoveel meer. Namelijk het creëren van waardevolle content voor je klant. Maar veel organisaties baseren hun contentmarketing nog op aannames. Hoe weet je dan wat je klant nodig heeft? Met onze Content Journey-methode denken we niet vanuit de organisatie, maar vanuit de klant. De klantreis is de basis, maar we gaan nog een stap verder. We koppelen de contentkansen aan de klantreis: met welke content help je de klant écht verder?

Jouw Content Journey in 10 stappen

De Content Journey Map is een tool voor contentmarketeers om content te maken die de klant verder helpt in zijn klantreis. In het webinar ‘Van klantreis naar Content Journey: zo bouwt Praxis aan contentmarketing’ leggen we uit hoe we de Content Journey voor Praxis in kaart brachten.

Verbeter in 10 stappen je contentmarketing:

  1. Download de Content Journey Map
  2. Verzamel klantdata
  3. Map de klantreis in de Content Journey Map
  4. Analyseer de klantreis
  5. Map content die al goed is, beter kan en wat mist
  6. Analyseer de contentkansen
  7. Bedenk contentideeën
  8. Prioriteer de contentideeën
  9. Maak een actielijst en verdeel de taken
  10. Aan de slag met contentoptimalisatie!

Een goede voorbereiding

Eerst een paar tips voor een goede voorbereiding van jouw Content Journey:

  • Creëer een multidisciplinair team. Vraag collega’s van verschillende afdelingen, bijvoorbeeld klantenservice, data-analyse en sales. Zo krijg je een compleet beeld van je klant.
  • Bepaal de scope van je Content Journey. Wat wil je precies weten? Welk probleem hoop je op te lossen? Zijn alle fases van de journey even belangrijk of zoom je in op een bepaald deel? Kader de Content Journey goed af.
  • Omschrijf het scenario. Welke journey ga je in kaart brengen? Wat is het start- en het eindpunt? Voor welke doelgroep of welk persona? Maak het scenario zo specifiek mogelijk.
  • Bekijk de beschikbare data. Welke data is er binnen je organisatie? Heb je toegang tot Google Analytics, Hotjar of Usabilla? Registreert de klantenservice alle gesprekken? Of ga je nieuwe data ophalen, bijvoorbeeld door middel van klantinterviews? Hoe meer data je verzamelt, hoe realistischer je Content Journey wordt.

Download de Content Journey Map en ga aan de slag!

Van klantreis naar Content Journey

Heb je alle klantdata verzameld voor de klantreis? Vul de klantreis in de Content Journey Map in aan de hand van de verzamelde data. De Content Journey Map laat zien hoe de klant je huidige content ervaart. Of waar content mist. Met deze input ga je aan de slag met content mapping.

Dit is het in kaart brengen van je content. Welke content presteert goed, kan beter of mist? Dit zijn je contentkansen. Met deze kansen in gedachten ga je aan de slag met contentideeën: hoe ga je dit verbeteren? Bij de contentideeën kijk je ook naar contenttypen: welke vorm krijgt je content? Van een blogpost of video tot een whitepaper.

Hulp is onderweg

Heb je vragen over het invullen van de Content Journey Map? Of wil je advies over jouw contentverbeteringen? We helpen je graag! Neem contact op met onze contentmarketeers via contentmarketing@presenter.nl.

Benieuwd wat onze contentmarketeers nog meer doen?

Precies wat ik nodig heb

Mooi. We komen je graag helpen. Of je nu tijdelijk een contentspecialist nodig hebt, of al het managen van je content uit handen wilt geven.