De warming-up
Een goed begin is het halve werk. En dus werd Julia al vroeg aangehaakt bij het WCAG Content team van KPN. Het team bracht samen de scope in kaart. Ook bedachten ze een aanpak om de content op hun website digitaal toegankelijk te maken. Hoe? Door gebruik te maken van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG): de internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Zo wist het team precies aan welke regels de content moest voldoen. De regels werden omgezet in een handige checklist om elke pagina te controleren en eventueel aan te passen. Daarmee lag het plan van aanpak klaar. En kon de race tegen de klok beginnen.
Klaar voor de start… af?
Het startschot klonk. Tijd voor het echte werk. Julia checkte de pagina’s ijverig op de WCAG-regels. Denk aan een logische pagina-opbouw en volgorde van headers (H1, H2, H3), begrijpelijke taal (B1), beschrijvende links, alt-teksten bij afbeeldingen, goed ingerichte tabellen, markering van Engelstalige woorden en zinnen, enzovoort. Maar al snel bleek de route naar de finish langer dan gedacht. Want waar Julia goed op weg was met het checken van de content, lukte het aanpassen ervan niet altijd. Er kwamen obstakels op de route. Nieuwe uitdagingen die een oplossing nodig hadden. Denk bijvoorbeeld aan…
…Technische hindernissen…
Soms kon de content niet volledig digitaal toegankelijk worden gemaakt door beperkingen van de techniek. Denk aan tekstvelden met een limiet, knoppen die verspringen, of tabellen zonder koppen. Julia signaleerde dit en legde het probleem zo duidelijk mogelijk uit. Haar projectleider gaf dit door aan het Development team, zodat zij snel een technische oplossing konden bedenken. Daardoor kon de wedstrijd weer worden hervat.
…Afstemming met stakeholders…
Digitaal toegankelijke aanpassingen botsten soms met andere ideeën, bijvoorbeeld met die van Marketing, SEO of UX. Een titel aanpassen kan bijvoorbeeld de SEO beïnvloeden. En Engelse woorden in de tone of voice kunnen niet voor iedereen begrijpelijk zijn. Overleg was daarom van groot belang. Julia schoof af en toe aan om voorbeelden uit de praktijk te delen. Samen met stakeholders bedacht ze vervolgens oplossingen waar iedereen mee verder kon.
…De WCAG-richtlijnen in de praktijk…
De WCAG-regels hebben veel verschillende punten, en iedereen pakt ze net even anders aan. Daarom maakten Julia en haar team duidelijke afspraken over de praktische toepassing ervan. Deze deelden ze binnen de organisatie. Maar oppassen bleef het altijd, want te strikt vasthouden aan de WCAG-regels kon het einddoel ook vertragen. Een goede balans was dus nodig. Want er was nog steeds een deadline te halen.
Sprintend naar het doel
Een nieuwe strategie ontstond: meer intern samenwerken om digitaal toegankelijke content te maken. Het WCAG Content team begon te werken in sprints, samen met het Content team van KPN. Dit team hielp hen bij vragen van de tone of voice tot de inhoud en het vinden van de juiste stakeholders. Andersom leerden de WCAG-experts aan het Content team hoe de WCAG-richtlijnen praktisch toe te passen zijn. Er ontstond een win-winsituatie voor iedereen. En voor Julia kwam de finish in zicht.
Samen naar de eindstreep
Tijdens het project lag Julia’s focus op het digitaal toegankelijk maken van content op webpagina’s voor de consumentenmarkt. Wat zij daarvan heeft geleerd? ‘Even’ de content digitaal toegankelijk maken was – en is er niet bij. Want digitale toegankelijkheid bereik je niet alleen, maar samen met de hele organisatie. Zo zorgt Julia bij KPN voor winst. En helpen wij ook graag jou om in de toekomst die winst te behalen.
