contact Menu

Conversational

Conversation design: chatbot of voice-assistent

Je klantenservice is overbelast, je krijgt veel eenvoudige vragen, of misschien krijg je veel vragen buiten openingstijden. Wat de reden ook is dat je een chat- of voice-assistent wilt, we zorgen ervoor dat hij bijdraagt aan je doelen. En je klanten én organisatie verder helpt.

Je vergeet bijna dat het geen mens is

Het recept voor goed conversation design

De chatbot of voice-assistent die bij je past

Je vergeet bijna dat het geen mens is

We laten je gebruiker altijd weten dat hij niet met een mens praat, maar we ontwerpen de gesprekken zo soepel dat je dat soms wel eens vergeet. We kruipen in het hoofd van je gebruiker en houden rekening met zijn situatie, emoties en behoeftes. Want achter elke vraag zit een behoefte, ook als de gebruiker die niet uitspreekt. Zo zorgen we dat de klant écht geholpen is. En misschien zelfs een beetje plezier heeft gehad.

Het recept voor goed conversation design

Onze conversation designers zijn alleskunners. Ze zijn niet alleen goed in het vertalen van een klantvraag naar een soepel lopend gesprek – ze zijn ook uitstekende copywriters. Ze hebben gevoel voor taal, klant én techniek. Ze maken dus lekkere content, bouwen die in je systeem en maken je systeem beter in het koppelen van vragen aan antwoorden. Tel daar een vleugje inlevingsvermogen en kennis van UX-onderzoek bij op, en je hebt het ideale recept voor goede conversational content.

De chatbot of voice-assistent die bij je past

Geen organisatie is hetzelfde. Jouw virtuele assistent dus ook niet. Wij zorgen ervoor dat je chatbot of voice-assistent bij je organisatie past. Qua persoonlijkheid, uitstraling en woordgebruik. En dat niet alleen. We zorgen ervoor dat het project past bij jouw organisatie. We leiden graag je project van A tot Z (of delen daarvan), trainen je team, ondersteunen tijdelijk of leveren een compleet contentteam. Net waar je behoefte aan hebt.

Zo werken wij

Iedere virtuele assistent is anders. Dat zeiden we al eerder, en dat zie je ook in onze aanpak. Die passen we namelijk aan. Aan jou, je project, je team, je doelen. Dit doen we voor je:

  • We analyseren en onderzoeken. We kruipen in het hoofd van je doelgroep met gebruikersonderzoek en data-analyse. Zowel bij de start van het project, als bij de ontwikkeling van content.
  • We geven je virtuele assistent een identiteit. Op basis van je project en doelen ontwikkelen we een botpersona, tone of voice en/of praktische schrijfwijzer. We ontwerpen gesprekken die daar naadloos bij aansluiten en natuurlijk aanvoelen.
  • We gebruiken een eigen methode. Conversaties ontwerpen is niet hetzelfde als schrijven voor web. Het lijkt meer op technisch schrijven, microcopy, UX en een stukje klantenservice. Daarom werken we met een eigen methode die daarbij helpt. Samenwerking, feedback en testen staan hierbij centraal.
  • We geven workshops. Bijvoorbeeld om de scope van je content te bepalen, je tone of voice aan te passen op dit nieuwe kanaal of om er samen achter te komen of een virtuele assistent wel de juiste oplossing is voor jouw organisatie.
  • We staan voor je klaar. Een virtuele assistent is nooit af. Ben je live, dan begint het echte werk pas. Waar je ook hulp bij nodig hebt en in welke fase je ook zit, we denken graag met je mee.

Conversational-succesverhalen