Het probleem van Natuurmonumenten
De website van Natuurmonumenten moest gebruiksvriendelijker, het CMS was flink verouderd én de merkboodschap was aangescherpt. Hoog tijd voor een nieuwe website dus. Om die merkboodschap goed over te brengen ontwikkelde Natuurmonumenten een nieuwe contentstrategie. Met de content zelf konden ze wel wat ondersteuning gebruiken. Want welke content moest écht mee naar de nieuwe website? En voldeed die dan wel aan de nieuwe strategie? Daar vroegen ze onze hulp bij.
Onze oplossing
Precies van die vragen waar wij graag onze tanden in zetten. Vinden we lekker. Natuurmonumenten vroeg of wij ons de bestaande content wilden analyseren, verbeteren en migreren. Ja, natúúrlijk. We stelden voor om eerst in kaart te brengen in hoeverre de oude content voldeed aan de nieuwe strategie. Op basis daarvan konden we herschrijven en migreren.
Onze uitvoering
Zo’n nieuwe website realiseren doe je niet in één keer. Daarom hebben we het in drie stappen aangepakt.
Stap 1: Contentaudit en zoekwoordenanalyse
Een goed begin is het halve werk. Met een contentaudit onderzochten we of de oude content nog wel bij de doelstellingen en de beoogde doelgroep paste en waar de tone of voice moest worden aangepakt. We checkten op welke zoekwoorden Natuurmonumenten goed scoorde, en waar dat nóg beter kon.
Stap 2: Overzicht en plan van aanpak
In nauwe samenwerking met Natuurmonumenten maakten we een uitgebreid overzicht van alle content. Plus een plan van aanpak voor het herschrijven en migreren van die content. Zo ontstond een helder beeld van de scope. We bouwden een strakke planning en stelden een veelzijdig team samen. En dat was hard nodig, want de boel moest uiteindelijk in drie weken gemigreerd worden. Onmogelijk? Niet voor ons.
Stap 3: Webredactie en eindredactie
Onder leiding van onze contentlead ging een top-notch team aan de slag met het schrijven, redigeren en plaatsen van content in het nieuwe CMS. En dat gaat met een team van zo’n 20 (!) mensen, waarvan 6 extra Presenters, als een dolle. We checkten alle automatisch gemigreerde content en herschreven en plaatsten de overige content zelf.
Onze alleskunnende contentlead stuurde daarnaast twee beeldredacteuren aan om de perfecte plaatjes voor de nieuwe pagina’s bij elkaar te sprokkelen. Denk aan epische uitzichten, schattige lammetjes en stoere boswachters turend door hun verrekijker. Allemaal geen probleem met de uitgebreide beeldbank van Natuurmonumenten.
Voorbeelden
Voorbeelden van ons werk zien? Check de pagina’s onder Waar we voor staan, de pagina’s voor kinderen, de top 50 van natuurgebieden of de bezoekerscentra.